Reklam i Lund

Man kan lugnt säga att vi har gått in i en ny tidsålder när det kommer till marknadsföring, reklam och att nå ut till sin målgrupp på det bästa och det mest effektiva sättet. Förr i tiden var företag och organisationer låsta till relativt få former av reklam och kanaler genom vilka de kunde nå sina kunder.

ballong

I dag är möjligheterna oändliga tack vare den moderna tekniken, nya tankesätt, innovativa lösningar och kanske framför allt tack vare de sociala medierna som gör att företag är närmare sina slutkunder än någonsin. Eftersom att dagens flesta olika marknader och segment av kunder förväntar sig att reklam ska komma till dem på ett nytt och innovativt sätt kan det idag såklart vara svårt för vissa företag och organisationer att marknadsföra sig på ett ”modernt” sätt utan att behålla de traditionella inslagen av gammaldags reklam och förlegade modeller av marknadsföring.

Med den digitala revolutionen förändrades allting snabbt, internet tog världen med storm, vi blev mobila och trådlösa, bredband dök upp och ökade mängden som kunde överföras mellan datorer. Allt detta och mer förändrade även maktbalansen på marknaden. Konsumenterna har nu mycket större makt när det är så lätt att skaffa information, hitta alternativ och göra jämförelser. Små företag fick det helt plötsligt mycket lättare att arbeta på en global marknad då de via internet lika fort kan nå en kund i samma stad som var som helst annanstans i världen. Med det ökade därför även utbudet av varor och tjänster. Nya marknadsföringskanaler kom till med den nya teknologin, mobiltelefonsmarknaden till exempel, har flitigt börjat utnyttjas av många olika företag och många gånger till stor succé. Man har kunnat börja sälja tjänster och idéer på nya vis. Men ändå finns det väl beprövade metoder av marknadsföring som fortfarande ger utdelning.

För de som till exempel ska nå ut till den yngre kundgruppen och till exempel marknadsföra event i studentstäder som Lund, är det i princip idag ett måste att marknadsföring och olika kampanjer sker på ett nytt och finurligt sätt för att verkligen fånga uppmärksamhet bland ett sådant segment som är så utsatt för konstanta budskap från företag och organisationer. Direktreklam är därmed utsatt för en extrem press när det kommer till att förnya sig. Ett exempel på en relativt innovativ lösning på direktreklam är att trycka upp sitt budskap på ballonger, som sedan får bära ens meddelande runt om i stan och på så vis göra jobbet åt en genom en typ av ”buzz marketing”.

Om det är något i denna stil som du eller din organisation letar efter, ska du absolut satsa på ballonger eller något annat spännande sätt – varför inte performance art på torget eller stationen inför eventet? Här är det allra mesta möjligt. Hoppas att detta kommer att hjälpa er med er kreativa marknadsföring!

Popstad Lund

Välkommen till Popstadlund.se

Här hittar du information om artister och musik från Lund, men även annat smått och gott som vi vill tipsa om. Sporter och idrott från Lund ligger oss varmt om hjärtat.

Lund